Handelingen 10:21-24
Een van de mooiste dingen van mijn bediening is dat ik bijna iedere zondag voor mag gaan op hele diverse plaatsen in Nederland, België (Kalmthout) en Uganda. Ik zeg bewust heel divers, omdat ik gevraagd word in de Kerk van de Nazarener, Evangelische gemeentes, Pinkstergemeentes, Christelijk Gereformeerde kerken en in de Doopsgezinde kerk te Ouddorp.
Iedere gemeente kent zijn eigen cultuur en do’s en don’ts, maar als ik spreek heb ik altijd één verlangen: ik wil spreken vanuit het geopenbaarde woord van God. Je kunt veel mensen leren om een inhoudelijk goede preek te schrijven en voor te dragen, maar het is de gave van de echte prediker om openbaring tijdens de voorbereiding te ontvangen en het woord werkelijk tot leven te laten komen.
Wanneer ik op een zondag vrij ben, dan kan ik vaak ook echt genieten van het luisteren naar de boodschap van een collega. Ik zeg ‘vaak’, omdat ik echt een verschil merk tussen een ‘nette’ preek en een ‘natte’ preek. Met ‘nat’ bedoel ik dan nat van de zalfolie die er op de preek rust.
Mensen kunnen prachtige verhandelingen met wetenschappelijke en psychologische onderbouwingen houden, verhandelingen die je cognitie enorm verrijken. En toch kan het dan zo zijn dat je geen werkelijke levensverandering ziet in je eigen leven of in de levens van anderen. Terwijl er soms enorm veel zout zit in de meest eenvoudige boodschappen (denk aan Corrie ten Boom).
Petrus werd door de mannen gevraagd om naar Cornelius te gaan en toen hij vroeg waarom hij met ze mee moest gaan, zeiden ze: ‘hij heeft van een heilige engel de opdracht gekregen om u bij hem thuis uit te nodigen en te luisteren naar wat u te zeggen hebt.’
Dit is hoe de NBV het verwoord, maar ik moet zeggen dat dit de grondtekst wel een beetje tekort doet. Het Griekse woord dat hier namelijk gekozen is voor ‘zeggen’ is het woord: ‘rhema’.
Er zijn meerdere Griekse woorden voor ‘woord’, maar de meest gebruikte zijn: ‘Logos’ en ‘Rhema’. Logos kan meerdere dingen betekenen; het gesproken woord van God, het levende woord van God, maar het wordt meestal gebruikt voor het geschreven woord van God. Rhema betekent echter meestal dat God een persoonlijk woord voor iemand heeft dat echt iets concreets aanraakt en daardoor het leven verandert.
Johannes 6:63 zegt: ‘De Geest maakt levend, het lichaam dient tot niets. Wat ik gezegd (rhema) heb is geest en leven.’
Cornelius was niet op zoek naar de zoveelste man die hem een wetenschappelijke verhandeling of filosofische uiteenzetting kon geven, daar waren er binnen het Romeinse rijk voldoende van. Hij zocht naar iemand die hem woorden van geest en leven kon geven en daarom nodigde hij Petrus uit.
Weet je wat ik nou het mooie vind? Hij had zijn familie en zijn beste vrienden uitgenodigd! Het Griekse woord voor beste vriend is ‘anagkaios’ en dat betekent meer dan BFF. Het betekent ‘de vriend waar je echt gewoon niet zonder kunt.’ Zo keek Cornelius er tegenaan: ‘jullie zijn de vrienden waar ik niet zonder kan, niet tijdens dit leven, maar ook niet tijdens mijn eeuwige leven. Het kan dus niet anders dan dat ook jullie die woorden van leven moeten horen!’
Misschien klinkt het een beetje overdreven dat hij dit gelijk deed, maar laten we eerlijk zijn: wat voor vriend ben je eigenlijk wanneer je de woorden van eeuwig leven niet met je geliefden deelt?
Luister en geniet van tante Corrie en hoor de Heer tot je spreken terwijl Hij de woorden ‘toe maar’ ook tot jou spreekt.
Ga eens aan de slag om jouw getuigenis op een eenvoudige manier te verwoorden en deel het daarna met een van je beste vrienden die Jezus nog niet kent.
One Response
Toe Maar!!! Mooi hoor!? Pastor Jan!!😃